Aplikacja mobilna to dla wielu biznesów konieczność. Jest tak w przypadku wszelkich usług dostarczanych na bazie lokalizacji GPS (delivery, taxi), ale także w przypadku dużych e-commerce’ów. Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej? Zapraszamy do lektury.
Jaki jest koszt aplikacji mobilnej?
Na to pytanie nie dostaniecie jednoznacznej odpowiedzi. Z prostej przyczyny – ona nie istnieje. To ile będzie kosztować stworzenie aplikacji mobilnej jest bowiem zależne od wielu czynników. O czym będzie poniżej.
Jeśli zapytacie Nas, ile będzie kosztować stworzenie Waszej aplikacji mobilnej nie usłyszycie wymijającej odpowiedzi w stylu „to zależy”. Mimo tego że w zasadzie jest ona prawdziwa – wspomniane wcześniej czynniki. Wycena kosztu stworzenia aplikacji mobilnej to tak naprawdę odpowiedź na szereg pytań ze strony firmy odpowiedzialnej za jej wykonanie. Oczywiście znajdziecie w sieci widełki cenowe. Natomiast warto mieć na uwadze, że są one bardzo ogólne.
Dlaczego aplikacja mobilna tyle kosztuje?
Przede wszystkim to ogromny czas pracy poświęcony przez poszczególnych członków zespołu projektowego. Poczynając od wstępnej fazy kiełkowania pomysłu, kończąc na pracy operacyjnej nad utrzymaniem i promocją aplikacji. Pewien trop to „wielkość” takiego produktu czy raczej: stopień skomplikowania i czas przeznaczony na jej stworzenie. Aplikacje mobilne można podzielić na trzy formy. Prosta, średnia (jeśli chodzi o stopień komplikacji) i kompleksowa.
To oczywiście podział dość ruchomy. Wszystko tak naprawdę zależy od Waszego pomysł i potrzeb związanych z produktem. Natomiast jest pewien plan poszczególnych działań. I to one są wyceniane.
Koszt uzależniony jest między innymi:
- ilości funkcji,
- stopień ich zaawansowania,
- rozbudowanie i jakość interfejsu,
- ilość platform na których produkt ma działać,
- utrzymanie aplikacji.
To tylko kilka kwestii jakie zostaną podniesione w czasie rozmowy z ewentualnym wykonawcą Waszego produktu.
Analiza biznesowa aplikacji mobilnej
Ważny etap, który często pochłania sporo czasu, ale warto się do niego przyłożyć. W tej fazie określamy jakie funkcjonalności powinna mieć aplikacji. Co spowoduje że będzie chętnie wybierana przez klientów. W tym właśnie momencie przedstawiasz swój pomysł. To na tym etapie odkrywany są możliwości biznesowe jaki niesie za sobą Wasza wizja. Warto tutaj podnieść jedną kwestię. Tak naprawdę ta analiza pojawia się również w kolejnych etapach tworzenia produktu. Chociażby aspekcie związanym z User Experience.
Analiza biznesowa pozwala często zrewidować Waszą wizję produktu. Na taką, która okazuje się mieć większy potencjał. Rozmowa z zespołem, który ma wykonać taką aplikację, pozwala wdrożyć najlepszą możliwą wizję.
Wycena kosztu aplikacji mobilnej
Koszt stworzenia aplikacji może znacznie się różnić i zależy od wielu czynników. Niektóre z nich to:
- Rodzaj aplikacji: Aplikacje mobilne są zazwyczaj droższe do stworzenia niż aplikacje webowe, a aplikacje natywne (stworzone specjalnie dla iOS lub Androida) mogą być droższe niż aplikacje hybrydowe (które działają na obu platformach).
- Kompleksność aplikacji: Im więcej funkcji ma aplikacja, tym więcej czasu i pracy wymaga jej stworzenie, co zwiększa koszt. To obejmuje takie rzeczy jak logowanie użytkowników, integracje z innymi systemami, używanie danych GPS, płatności w aplikacji itp.
- Projekt interfejsu użytkownika (UI) i doświadczenia użytkownika (UX): Tworzenie atrakcyjnego i intuicyjnego interfejsu użytkownika może być czasochłonne, ale jest kluczowe dla sukcesu aplikacji.
- Koszty utrzymania: Koszty stworzenia aplikacji to nie tylko koszty początkowe. Musisz także uwzględnić koszty utrzymania aplikacji, takie jak naprawa błędów, aktualizacje, hosting, wsparcie dla użytkowników itd.
- Stawki deweloperów: Stawki za godzinę pracy deweloperów mogą się różnić w zależności od ich umiejętności, doświadczenia i lokalizacji. Niemniej stawka nie ma kluczowego znaczenia, najważniejsza jest efektywność pracy zespołu developerskiego.
Jeżeli chodzi o ograniczenie kosztów, oto kilka sugestii:
- Planowanie: Dokładne zaplanowanie projektu na początku może zaoszczędzić dużo czasu i pieniędzy później. Obejmuje to zrozumienie celów biznesowych, identyfikację kluczowych funkcji, określenie priorytetów itd.
- Minimalny produkt możliwy do zrealizowania (MVP): Zamiast próbować zbudować kompleksową aplikację na starcie, rozważ stworzenie MVP, czyli wersji aplikacji z minimalną ilością funkcji, która pozwoli Ci zdobyć wczesne opinie użytkowników i dowiedzieć się, które funkcje są naprawdę ważne.
- Gotowe rozwiązania: Często istnieją gotowe narzędzia lub biblioteki, które mogą zaoszczędzić czas potrzebny na stworzenie pewnych funkcji od podstaw.
- Iteracyjny rozwój: Zamiast tworzyć „perfekcyjną” aplikację od razu, zacznij od prostszej wersji, a następnie ją iteracyjnie rozwijaj i ulepszaj na podstawie informacji zwrotnych od użytkowników.
Wycena aplikacji – Podsumowanie
O ile istnieję pewne ogólne widełki, jak już wspomnieliśmy, to przede wszystkim liczą się kwestie indywidualne. Najlepszym rozwiązaniem z Waszego punktu widzenia jest rozesłanie zapytań do pewnej liczby firmy, właśnie z prośbą o wycenę. W naszym wypadku wystarczy podać e-mail i numer telefonu. I działamy. Na głównie stronie z prawej strony zauważycie pop-up „Wycena”. Nie da się go przegapić.