Tutaj pojawi się treść :)
Najedź na element menu, aby zobaczyć więcej informacji.
Strona główna » Blog » Jak prowadzić skuteczną kampanię SMS?
Kanał SMS zwykle odznacza się wyższymi wskaźnikami kliknięć niż kanał e-mail. Jakie są zalety i ograniczenia SMS Marketingu? Jak korzystać z tego kanału, aby osiągać właściwe rezultaty? O tym opowie nam Błażej Pawlar Partnership & Marketing Manager w projekcie SerwerSMS (serwersms.pl)
Błażej, jak SMS Marketing może pomóc przedsiębiorstwom w realizacji skutecznych kampanii marketingowych?
Jest kilka kwestii o których warto wspomnieć. SMS, w porównaniu z innymi narzędziami jest dość prostym i elastycznym narzędziem. Marketer, czy właściciel firmy (w przypadku mniejszych podmiotów) nie musi umieć programować, znać html, czy tworzyć grafik w jakimś programie graficznym. To sprawia, że krótkie wiadomości tekstowe są wykorzystywane w marketingu zarówno przez małe, średnie oraz duże firmy. Ważny jest także zasięg działania tego kanały komunikacji. SMS-em dotrzemy zarówno do osób młodszych, jak i starszych – a na tym, nam marketerom, najbardziej zależy!
Jakie są główne korzyści wynikające z wykorzystania SMS Marketingu w porównaniu do innych form marketingu?
Przede wszystkim to, że zdecydowana większość z nas ma telefon zawsze przy sobie, albo przynajmniej w zasięgu ręki. Praktycznie w każdej chwili jesteśmy w stanie odebrać wiadomość i na nią w jakiś sposób zareagować. SMS-y mają bardzo wysoki Open Rate, który w niektórych przypadkach dochodzi nawet do 98%. Ma to duże znaczenie, jeżeli chodzi o konwersję. Z przeprowadzonych badań, które robimy regularnie, wynika, że ponad 90% ankietowanych firm uważa konwersję sprzedaży w tym kanale komunikacji za bardzo wysoką, wysoką, lub satysfakcjonująca. Te liczby mówią same za siebie.
Jakie są najpopularniejsze zastosowania kampanii sms marketingowych i jakie branże najczęściej korzystają z usług SerwerSMS?
SMS-y znalazły zastosowanie w zasadzie we wszystkich branżach. Szczególnie tam, gdzie jest potrzeba szybkiego przesyłania ważnych informacji. Natomiast najwięcej kampanii promocyjnych realizowanych jest przed świętami, oraz ważnymi wydarzeniami – dobry przykładem będzie Black Friday, Cyber Monday, Halloween, czy Dzień Matki. Coraz częściej widzimy też skokowy wzrost wysyłek przed niedzielami handlowymi. w tym wypadku najczęściej sklepy wielkopowierzchniowe oraz galerie handlowe korzystają z takiej formy promocji – skutecznie przypominając, w jakich godzinach są otwarte oraz jakie rabaty zostały przygotowane dla klientów.
Czy wiadomości SMS umożliwiają personalizację wiadomości SMS oraz segmentację odbiorców?
Personalizacja i segmentacja kontaktów jest oczywiście możliwa i każdy, kto założy konto na platformie SerwerSMS może z tych funkcji korzystać. Konwersja, w przypadku spersonalizowanych komunikatów, jest zdecydowanie wyższa, niż w przypadku wiadomości niespersonalizowanych. Patrząc wstecz, kampanie SMS wyglądały trochę inaczej niż dziś. Firmy raczej wysyłały jeden i ten sam tekst na wszystkie numery. Były to tzw. kampanie bulkowe (bulk z ang. masowy). Dzisiaj trend jest dokładnie odwrotny. Większość SMS-ów jest spersonalizowana, a komunikaty stały się bardziej osobiste. Z punktu widzenia skuteczności/wyższej sprzedaży, to na pewno właściwy kierunek, który wpisuje się w strategię cross-channel marketingu, czyli celowanych kampanii i łączenia różnych narzędzi ze sobą.
Czy narzędzia do marketingu SMS można integrować z innymi narzędziami marketingowymi np. systemami CRM, analityką i e-mail marketingiem?
Tak i jest to jedna z największych zalet krótkich wiadomości tekstowych. Dziś ponad 80% komunikatów wysyłanych jest z wykorzystaniem jakiejś integracji np. po zdarzeniu w CRM, czy platformie marketing automation.
Takimi klasycznymi przykładami wysłanego SMS-a po jakimś zdarzeniu może być:
– porzucony koszyk w sklepie online,
– zarezerwowanie wizyty u lekarza,
– zamówienie taksówki,
– zakup towaru,
– wzięcie pożyczki
– zakończenie rozmowy z konsultantem,
– logowanie do serwisu
– potwierdzenie rejestracji na jakiejś platformie.
Sama analityka także jest bardzo ważna. W przypadku SMS-ów działamy na dwóch płaszczyznach – ogólnej oraz szczegółowej. Ogólna polega na mierzeniu klików w linki we wiadomości – w skrócie, po zalogowaniu do serwis jesteśmy w stanie sprawdzić, kto kliknął link “wszyty” w tekście SMS-a.
W przypadku analizy szczegółowej konieczne jest użycie tagów UTM (kody/tagi, które służą do analizy ruchu na stronie) możemy mierzyć, która kampania jest bardziej skuteczna i jaką sprzedaż udało się wygenerować (tutaj oczywiście potrzebna jest dobra konfiguracja Google Analytics).
Czy budowanie bazy odbiorców wysyłek SMS różni się w jakiś sposób od budowania bazy mailingowej?
Mówimy tutaj oczywiście o dwóch różnych narzędziach, natomiast zapis do baz kontaktów jest bardzo podobny. W przypadku SMS-ów mamy jeszcze do czynienia z tzw. numerami dedykowanymi wykorzystywanymi przez firmy i instytucje. Każda osoba, która wyśle na taki numer wiadomość może w automatyczny sposób zostać zapisana do bazy kontaktów. W przypadku e-maili, zapis następuje np. po pozostawieniu adresu w zakładce zapis do newslettera.
Jak zadbać o zgodność z przepisami prawnymi i ochronę danych osobowych w ramach świadczonych usług sms marketingowych?
Sprawa jest dosyć prosta i oczywista. Użytkownik musi jednoznacznie zezwolić na przesyłanie wiadomości marketingowych przez firmę/instytucję. W każdej chwili, taka osoba może także zrezygnować z powiadomień.
To bardzo dobra wiadomość dla podmiotów korzystających z biznesowej komunikacji SMS i ci użytkownicy, którzy to zgłoszą powinni być szybko usunięci z bazy. Lepiej mieć mniejszą bazę i lepszą konwersję niż odwrotnie.
Jak wygląda przyszłość komunikacji mobilnej? Czy możesz coś więcej powiedzieć na temat Czat RCS?
W dużym skrócie – to nowy kanał komunikacji, który łączy funkcje: SMS, komunikatorów z funkcją czatu czy prostej aplikacji mobilnej. SMS 2.0 (bo tak też często jest nazywane to narzędzie) wzbogacony będzie o możliwość dodania filmów oraz karuzeli zdjęć znanych nam np. z mediów społecznościowych. W takiej konwersacji pojawią się także aktywne przyciski, które ułatwiały poruszanie się po zaplanowanych etapach kampanii. Podsumowując będzie to narzędzie dla tych najbardziej ambitnych klientów, którzy stawiają na wielowymiarową komunikację i wyróżnienie się na rynku. Marka, która postawi na czat RCS będzie miała możliwość, nie tylko, wysyłania i odbierania wiadomości, ale także także prowadzenia konwersacji. Jesteśmy przekonani, że będzie to mała rewolucja w marketingu mobilnym.
Podsumowanie
SMS to lider, jeżeli chodzi narzędzie do prowadzenia kampanii marketingowych. Dzięki prostocie i elastyczności, SMS Marketing jest szeroko wykorzystywany przez firmy różnych rozmiarów, a wysoki Open Rate przyczynia się do sukcesu konwersji sprzedaży. Krótkie wiadomości tekstowe znajdują zastosowanie w wielu branżach, zwłaszcza przed ważnymi wydarzeniami i świętami. Personalizacja i segmentacja odbiorców zwiększają skuteczność komunikacji, a integracja z innymi narzędziami marketingowymi pozwala na efektywne wykorzystanie SMS-ów w strategii cross-channel marketingu. Ważne jest również odpowiednie dbanie o zgodność z przepisami prawnymi oraz ochronę danych osobowych. W dodatku, przyszłość komunikacji mobilnej zapowiada się obiecująco z narzędziem jakim jest czat RCS, które pozwoli na jeszcze bardziej zaawansowaną i interaktywną komunikację z klientami.
———–
Błażej Pawlar [Vercom SA; projekt: SerwerSMS]
Posiada kilkuletnie doświadczenie w sprzedaży, obsłudze klienta oraz marketingu w aplikacjach SaaS i platformach typu CPaaS. Zajmuje się działaniami związanymi z tworzeniem strategii marketingowej w projekcie SerwerSMS. Dodatkowo Prowadzi media społecznościowe, tworzy landing page’e i zajmuje się pozyskiwaniem partnerów biznesowych oraz utrzymywanie relacji z nimi. Jak twierdzi “działania marketingowe powinny być maksymalnie ukierunkowane na sprzedaż, a marketingu nie robi się po to, by go tylko robić”. Prywatnie lubi słuchać podcastów podczas długich spacerów.
Najedź na element menu, aby zobaczyć więcej informacji.
Najedź na element menu, aby zobaczyć więcej informacji.
Najedź na element menu, aby zobaczyć więcej informacji.
Najedź na element menu, aby zobaczyć więcej informacji.