Skuteczna komunikacja SMS, to często niedoceniane narzędzie zwiększające konwersję sprzedażową oraz zaangażowanie klientów, zarówno B2C jak i B2B. Kanał SMS zwykle odznacza się wyższymi wskaźnikami kliknięć niż kanał e-mail. Jakie są zalety i ograniczenia SMS Marketingu? Jak korzystać z tego kanału, aby osiągać właściwe rezultaty? O tym opowie nam Błażej Pawlar Partnership & Marketing Manager w projekcie SerwerSMS (serwersms.pl)
Błażej, jak SMS Marketing może pomóc przedsiębiorstwom w realizacji skutecznych kampanii marketingowych?
Jest kilka kwestii o których warto wspomnieć. SMS, w porównaniu z innymi narzędziami jest dość prostym i elastycznym narzędziem. Marketer, czy właściciel firmy (w przypadku mniejszych podmiotów) nie musi umieć programować, znać html, czy tworzyć grafik w jakimś programie graficznym. To sprawia, że krótkie wiadomości tekstowe są wykorzystywane w marketingu zarówno przez małe, średnie oraz duże firmy. Ważny jest także zasięg działania tego kanały komunikacji. SMS-em dotrzemy zarówno do osób młodszych, jak i starszych – a na tym, nam marketerom, najbardziej zależy!
Jakie są główne korzyści wynikające z wykorzystania SMS Marketingu w porównaniu do innych form marketingu?
Przede wszystkim to, że zdecydowana większość z nas ma telefon zawsze przy sobie, albo przynajmniej w zasięgu ręki. Praktycznie w każdej chwili jesteśmy w stanie odebrać wiadomość i na nią w jakiś sposób zareagować. SMS-y mają bardzo wysoki Open Rate, który w niektórych przypadkach dochodzi nawet do 98%. Ma to duże znaczenie, jeżeli chodzi o konwersję. Z przeprowadzonych badań, które robimy regularnie, wynika, że ponad 90% ankietowanych firm uważa konwersję sprzedaży w tym kanale komunikacji za bardzo wysoką, wysoką, lub satysfakcjonująca. Te liczby mówią same za siebie.
Jakie są najpopularniejsze zastosowania kampanii sms marketingowych i jakie branże najczęściej korzystają z usług SerwerSMS?
SMS-y znalazły zastosowanie w zasadzie we wszystkich branżach. Szczególnie tam, gdzie jest potrzeba szybkiego przesyłania ważnych informacji. Natomiast najwięcej kampanii promocyjnych realizowanych jest przed świętami, oraz ważnymi wydarzeniami – dobry przykładem będzie Black Friday, Cyber Monday, Halloween, czy Dzień Matki. Coraz częściej widzimy też skokowy wzrost wysyłek przed niedzielami handlowymi. w tym wypadku najczęściej sklepy wielkopowierzchniowe oraz galerie handlowe korzystają z takiej formy promocji – skutecznie przypominając, w jakich godzinach są otwarte oraz jakie rabaty zostały przygotowane dla klientów.
Czy wiadomości SMS umożliwiają personalizację wiadomości SMS oraz segmentację odbiorców?
Personalizacja i segmentacja kontaktów jest oczywiście możliwa i każdy, kto założy konto na platformie SerwerSMS może z tych funkcji korzystać. Konwersja, w przypadku spersonalizowanych komunikatów, jest zdecydowanie wyższa, niż w przypadku wiadomości niespersonalizowanych. Patrząc wstecz, kampanie SMS wyglądały trochę inaczej niż dziś. Firmy raczej wysyłały jeden i ten sam tekst na wszystkie numery. Były to tzw. kampanie bulkowe (bulk z ang. masowy). Dzisiaj trend jest dokładnie odwrotny. Większość SMS-ów jest spersonalizowana, a komunikaty stały się bardziej osobiste. Z punktu widzenia skuteczności/wyższej sprzedaży, to na pewno właściwy kierunek, który wpisuje się w strategię cross-channel marketingu, czyli celowanych kampanii i łączenia różnych narzędzi ze sobą.
Czy narzędzia do marketingu SMS można integrować z innymi narzędziami marketingowymi np. systemami CRM, analityką i e-mail marketingiem?
Tak i jest to jedna z największych zalet krótkich wiadomości tekstowych. Dziś ponad 80% komunikatów wysyłanych jest z wykorzystaniem jakiejś integracji np. po zdarzeniu w CRM, czy platformie marketing automation.
Takimi klasycznymi przykładami wysłanego SMS-a po jakimś zdarzeniu może być:
– porzucony koszyk w sklepie online,
– zarezerwowanie wizyty u lekarza,
– zamówienie taksówki,
– zakup towaru,
– wzięcie pożyczki
– zakończenie rozmowy z konsultantem,
– logowanie do serwisu
– potwierdzenie rejestracji na jakiejś platformie.
Sama analityka także jest bardzo ważna. W przypadku SMS-ów działamy na dwóch płaszczyznach – ogólnej oraz szczegółowej. Ogólna polega na mierzeniu klików w linki we wiadomości – w skrócie, po zalogowaniu do serwis jesteśmy w stanie sprawdzić, kto kliknął link “wszyty” w tekście SMS-a.
W przypadku analizy szczegółowej konieczne jest użycie tagów UTM (kody/tagi, które służą do analizy ruchu na stronie) możemy mierzyć, która kampania jest bardziej skuteczna i jaką sprzedaż udało się wygenerować (tutaj oczywiście potrzebna jest dobra konfiguracja Google Analytics).
Czy budowanie bazy odbiorców wysyłek SMS różni się w jakiś sposób od budowania bazy mailingowej?
Mówimy tutaj oczywiście o dwóch różnych narzędziach, natomiast zapis do baz kontaktów jest bardzo podobny. W przypadku SMS-ów mamy jeszcze do czynienia z tzw. numerami dedykowanymi wykorzystywanymi przez firmy i instytucje. Każda osoba, która wyśle na taki numer wiadomość może w automatyczny sposób zostać zapisana do bazy kontaktów. W przypadku e-maili, zapis następuje np. po pozostawieniu adresu w zakładce zapis do newslettera.
Jak zadbać o zgodność z przepisami prawnymi i ochronę danych osobowych w ramach świadczonych usług sms marketingowych?
Sprawa jest dosyć prosta i oczywista. Użytkownik musi jednoznacznie zezwolić na przesyłanie wiadomości marketingowych przez firmę/instytucję. W każdej chwili, taka osoba może także zrezygnować z powiadomień.
To bardzo dobra wiadomość dla podmiotów korzystających z biznesowej komunikacji SMS i ci użytkownicy, którzy to zgłoszą powinni być szybko usunięci z bazy. Lepiej mieć mniejszą bazę i lepszą konwersję niż odwrotnie.
Jak wygląda przyszłość komunikacji mobilnej? Czy możesz coś więcej powiedzieć na temat Czat RCS?
W dużym skrócie – to nowy kanał komunikacji, który łączy funkcje: SMS, komunikatorów z funkcją czatu czy prostej aplikacji mobilnej. SMS 2.0 (bo tak też często jest nazywane to narzędzie) wzbogacony będzie o możliwość dodania filmów oraz karuzeli zdjęć znanych nam np. z mediów społecznościowych. W takiej konwersacji pojawią się także aktywne przyciski, które ułatwiały poruszanie się po zaplanowanych etapach kampanii. Podsumowując będzie to narzędzie dla tych najbardziej ambitnych klientów, którzy stawiają na wielowymiarową komunikację i wyróżnienie się na rynku. Marka, która postawi na czat RCS będzie miała możliwość, nie tylko, wysyłania i odbierania wiadomości, ale także także prowadzenia konwersacji. Jesteśmy przekonani, że będzie to mała rewolucja w marketingu mobilnym.
Podsumowanie
SMS to lider, jeżeli chodzi narzędzie do prowadzenia kampanii marketingowych. Dzięki prostocie i elastyczności, SMS Marketing jest szeroko wykorzystywany przez firmy różnych rozmiarów, a wysoki Open Rate przyczynia się do sukcesu konwersji sprzedaży. Krótkie wiadomości tekstowe znajdują zastosowanie w wielu branżach, zwłaszcza przed ważnymi wydarzeniami i świętami. Personalizacja i segmentacja odbiorców zwiększają skuteczność komunikacji, a integracja z innymi narzędziami marketingowymi pozwala na efektywne wykorzystanie SMS-ów w strategii cross-channel marketingu. Ważne jest również odpowiednie dbanie o zgodność z przepisami prawnymi oraz ochronę danych osobowych. W dodatku, przyszłość komunikacji mobilnej zapowiada się obiecująco z narzędziem jakim jest czat RCS, które pozwoli na jeszcze bardziej zaawansowaną i interaktywną komunikację z klientami.
———–
Błażej Pawlar [Vercom SA; projekt: SerwerSMS]
Posiada kilkuletnie doświadczenie w sprzedaży, obsłudze klienta oraz marketingu w aplikacjach SaaS i platformach typu CPaaS. Zajmuje się działaniami związanymi z tworzeniem strategii marketingowej w projekcie SerwerSMS. Dodatkowo Prowadzi media społecznościowe, tworzy landing page’e i zajmuje się pozyskiwaniem partnerów biznesowych oraz utrzymywanie relacji z nimi. Jak twierdzi “działania marketingowe powinny być maksymalnie ukierunkowane na sprzedaż, a marketingu nie robi się po to, by go tylko robić”. Prywatnie lubi słuchać podcastów podczas długich spacerów.